In onze huidige ict maatschappij is data niet alleen zeer waardevol, maar ook het smeermiddel waar processen op draaien. Dit zijn zowel commerciële als niet-commerciële processen.Veel bedrijven en organisaties laten zich inmiddels dan ook primair leiden door harde data bij het nemen van strategische beslissingen.
Die data-driven sturing zal in 2021 een nieuwe dimensie krijgen in de vorm van een ICT-trend die bekendstaat als het Internet of Behaviors. IoB gaat over het veranderen van gedrag door nog beter en exacter gebruik te maken van data. Denk bijvoorbeeld aan auto’s die het rijgedrag van bestuurders monitort (plotseling remmen, stuurgedrag in scherpe bochten) om auto’s veiliger en wendbaarder te maken. Of aan wearables, zoals smartwatches, die op elk gewenst moment je vitale gezondheidswaarden in de gaten houden. Denk aan hartslag, bloedsuikerspiegel, bloeddruk, zuurstofsaturatie en meer.
IoB gebruikt gegevens uit een breed spectrum aan bronnen: commerciële klantgegevens, burgerinformatie die verzameld wordt binnen het publieke domein, sociale media en geregistreerde reisbewegingen zijn allemaal datareservoirs die het Internet of Behaviors voeden.